سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آموزش گام به گام Exchange Server


    شناسایی و اولویت بندی برنامه های کاربردی در حال استفاده به ترتیب اهمیت آنها برای قابلیت های کسب و کار.

خیلی از شرکت های تجاری تعدادی Application دارند که با سیستم های Messaging آنها ادغام شده است این برنامه ها ممکن است برای مثال یک سیستم مانیتورینگ باشد که email notification را می فرستد یا نرم افزاری که ارتباط با مشتری را مدیریت می کند، باشد مثل CRM.

    شناسایی clientهایی که در حال دسترسی به ایمیل هاهستند.

برای مثال چه نسخه هایی از outlook مستقر شده است؟ آیا clientهای دیگری غیر از مایکروسافت مثلا apple macintosh یا linux based وجود دارد؟ clientها pop3 یا IMAP4 هستند؟ چه deviceهای mobile در شبکه استفاده شده است؟ آیا نیازی به support کردن clientهای اضافی برای بهبود کارایی هست؟

    مستند سازی موافقتنامه های service level و organization level

شناسایی موافقتنامه هایی که در حال حاضر در حال اجرا هستند و تعیین چگونگی اجرای آنها.

    تعیین فهرستی از سخت افزارهایی که در حال حاضر در حال استفاده هستند.

و تعیین اینکه آیا هر یک از آنها با یک update قابل استفاده هستند یا خیر؟مستند سازی ساختار طراحی شبکه (Network Infrastructure Design)
هرچه تنظیمات شبکه و Utilizationکه می توانید را جمع آوری کنید. این اطلاعات در فهمیدن مسیری که ترافیک کلاینت ها و پیام های ایمیل طی خواهند کرد و اینکه پهنای باند در دسترس برای راه اندازی ترافیک فعلی و ترافیک آینده چقدر خواهد بود به شما کمک خواهد کرد.

    موقعیت فعلی قرارگیری سرورهای Messaging، تعداد و سایز mailboxهای local و کپی public folder، تعداد و متوسط سایز پیام های ارسالی و دریافتی را نیز شناسایی کنید.


    تنظیمات مربوط به AD DS را شناسایی کنید.

Exchange Server شدیدا به اطلاعات AD DS در مورد Domain و forest functional level و تنظیمات site و link وابسته است. زمانی که تنظیمات کنونی را یادداشت می کنید تمام موانع را نیز یادداشت کنید تا جهت بهتر شدن Exchange server آنها را تغییر دهید.
* تمامی اسناد مربوط به تنظیمات Messaging را بروز رسانی کنید تا مطمئن شوید که تمام داده ی مورد نیاز برای تکمیل plan پروژه را در اختیار دارید. *
* تمامی افراد موثر در مدیریت Exchange و تمام سرویس های وابسته را شناسایی کنید. *
مدیریت Exchange بخش های مختلفی را تحت تاثیر قرار می دهد که برای مثال در یک سازمان بزرگ می تواند شامل AD DS، سرویس های امنیتی، storageها، سرور و شبکه شود. اگر افراد یا بخش های متفاوتی این سرویس ها را کنترل می کنند مطمئن شوید که تمام آنها و نیازمندی هایشان را شناسایی کرده اید.

    یک مسیر یا طرح اجرایی برای مواقع غیر مترقبه در نظر بگیرید.

اغلب مشکلات در طول استقرار نیاز به یک تصمیم یا راهنمای اجرایی دارند تا بتوان بر آن موانع غلبه کرد.
بعد از اینکه اطلاعات شناسایی و جمع آوری شد یک چشم انداز (vision) از مجموعه اهداف و دامنه (scope) برای پروژه می توان تولید کرد. نیازمندی های کسب و کار می تواند با سیستم messaging فعلی مقایسه شود تا هرگونه کمبود شناسایی گردد.

قدم سوم (step 3) : ارزیابی راه حل

با درک چشم انداز پروژه و آنچه در حال حاضر مستقر است، می توانید بررسی و ارزیابی محصولات، تنظیمات و سرویس هایی که برای رسیدن به پروژه نیاز دارید بپردازید. این مرحله شامل ارزیابی ویژگی های جدید Exchange 2010 است و اینکه تشخیص بدهید کدامیک متناسب با نیاز شماست. همچنین زمان این رسیده است که تعیین کنید چه third-partyهایی لازم است و چه تنظیماتی باید تغییر کند تا استقرار Exchange جدید در محیط کاری نیازهای کسب و کار را برطرف کند. ارزیابی شامل یادگیری optionهای در دسترس است که از طریق شرکت در سمینارها، مطالعه اسناد و ملاقات با فروشندگان محقق می گردد. ارزیابی، استراتژی های مهاجرت را ممکن می سازد. اگر مهاجرت از Exchange 2003 یا 2007 باشد مراحل خاص و نیازمندی هایی لازم است تا پروژه با موفقیت انجام شود. اما اگر مهاجرت کلا از یک محصول messaging دیگر باشد کارهای اضافه ای نیز باید برای آزمایش optionهای مهاجرت صورت گیرد تا هرگونه محدودیت یا امکانات جدید شناسایی شود و برای استفاده از ابزارهای این مهاجرت و تکنیک های جدیدش باید آموزش های لازم صورت گیرد. خیلی از پروژه ها به علت اینکه زمان کافی برای درک گزینه ها و تاکتیک های استقرار، تنظیمات، مهاجرت و عملکرد سیستم messaging صرف نمی شود با شکست مواجه می شوند.
از آنجایی که گنجاندن تمام بخش های مختلف در ارزیابی اهمیت دارد نباید تنها به بحث نرم افزار اکتفا کرد ، بلکه باید تمام مسایل مربوط به سخت افزار سیستم ، تنظیمات شبکه ،سخت افزار ذخیره سازی (Storage) نرم افزار و سرویس آنتی ویروس ، سیستم پیام رسانی یکپارچه (unified messaging) ، تنظیمات mobile ، ابزارهای مهاجرت و نرم افزار بایگانی را نیز مورد بررسی قرار داد و از عملکرد هر یک از آنها با هم اطمینان حاصل کرد.
برای اینکه مطمئن شوید این ویژگی ها در محیط کاری شما همانطور که انتظار داشتید کار می کنند نیاز به ایجاد یک proof-of-concept برای استقرار خود دارید. این کار در یک آزمایشگاه جداگانه انجام می پذیرد. جایی که تست ویژگیهای بدون اینکه روی سیستم های تولید تاثیر داشته باشند، انجام می شود. برای انجام مناسب تست در محیط آزمایشگاه باید جزئیات مربوط به محیط واقعی و مربوط به محصول را کاملا شبیه سازی کرد.

قدم چهارم Step 4): Proof of concept )

به طور سنتی فرضیات در دو فاز می تواند انجام شود .برخی از افراد معتقد هستند که باید بعد از اتمام طراحی فرضیات را اثبات کرد و بعضی دیگر معتقدند که باید ابتدا هر مرحله را تست و اثبات و در آخر طراحی نهایی را پیاده سازی و تست نمود که این کار در یک محیط کاملا آزمایشگاهی و جداگانه انجام می شود.
دراین زمان تمام سوالات و مسائل تست می شوند تا ثابت کنند که نه تنها در مفهوم که در واقعیت نیز همان طور کار می کنند. تست و آزمایش باید شامل همه فعالیت های انجام شده توسط کاربران و مدیران باشد. این روش اجازه می دهد تا طیف وسیعی از قابلیت ها مورد آزمایش قرار بگیرند.
تست بارگزاری باید در یک مقیاس کوچک انجام شود تا سخت افزار مورد نیاز در طول اجرای تولید ارزیابی و تعیین گردد. مستندسازی در این آزمایش ها این اطمینان را می دهد که نتایج مورد نظر به دست خواهد آمد. البته پیاده سازی که نمونه ساده از تولیدات شما در آزمایشگاه کافیست. در این مورد کاملا مراقب طراحی محیط تست باشید و با تست ویژگی هایی که برای سازمان شما حساس هستند شبیه سازی را آغاز کنید. سناریوهای تست مهاجرت به محیط کاری شما مربوط هستند اگرچه ممکن است documentهای مربوط به مهاجرت ساده به نظر برسند اما بایستی با دقت و ریزبینی تمام بررسی و پس از اطمینان از عملکرد صحیح آنها انجام شوند. مرحله Proof of Concept در زیر آمده است:
1-Prepare
بررسی featureها در محیط تست بسیار مهم است. این آزمون اجازه می دهد تا موارد مختلفی بررسی شود از جمله: بررسی فرضیات، بررسی عملکرد و ایجاد طراحی دقیق و صحیح برای استقرار. به علاوه فرصت خوبی برای یادگیری و فهم اطلاعات بیشتر در مورد محصول به دست خواهد آمد. جهت آماده شدن برای این کار تمام نرم افزارها، سخت افزارها و تمامی تنظیماتی که برای طراحی مورد استفاده قرار خواهند گرفت را شناسایی و جمع آوری کنید.
2-Deploy Proof Of Concept
پیاده سازی یک محیط تست ایزوله که بسیار زیاد و در حد امکان شبیه محیط کاری مورد نظر محصول است، شرایط را برای کامل شدن آزمون فراهم می کند.
آزمایش در این مرحله باید شامل حالات بالقوه مهاجرت نیز باشد.
3-Test
سناریو آزمون را اجرا کرده و نتایج حاصله را یادداشت کنید. مطمئن شوید که تمامی تغییرات در سناریوی آزمون را یادداشت کرده اید تا ویژگی های جدید یا آنهایی که تغییر کرده اند فراموش نشوند.
4-Review Test Results
بعد از کامل شدن آزمون مسائل و تغییرات بالقوه باید بررسی شوند، دلایل هر نتیجه غیر منظره ای باید ثبت شوند. به عنوان مثال آزمون شکست می خورد به این علت که یک ویژگی یا کارایی طبق انتظار کار نکرده است یا محدودیت هایی برای درست کار کردن آن به وجود آمده است. این بررسی باید تمامی مسئله های بحرانی را دسته بندی کند و سپس هر مسئله بحرانی باید اصلاح و بر اساس این تغییرات طراحی نهایی به دست آید.

قدم پنجم Step 5) : Create A Design)

این مرحله ای است که شما در آن تمامی قسمتها را کنار اطلاعاتی که جمع آوری کرده اید قرار می دهید تا طراحی ایجاد کنید که برای توسعه فرآیند ها مراحل مرتبط مورد استفاده قرار خواهد گرفت. اگر چه ممکن است که این طرح پس از به کار گیری توسط کاربران و با توجه به Feedback آنها بارها و بارها تغییر کرده تا یک طرح رضایت بخش تهیه شود
طراحی یک Solution جدید نیازمند ایجاد یک Plan دقیق برای چگونگی تنظیمات و نصب Exchange Server (EXS) 2010 -2013 خواهد بود
برای مثال انواع مختلف کاربران ، نرم افزار های مورد نیاز ، چگونگی اتصال و تنظیمات شبکه باید شرح و توضیح داده شود
تمامی این المان ها باید با Scope و Vision استقرار پروژه همراستا باشد
مراحل اصلی گام create a Design شامل این موارد است :
1-Define Client Standards:
بسیاری از سازما ن ها Upgrade ویا Refresh کردن تنظیمات Client ها را انتخاب می کنند .یک تعریف استاندارد برای پشتیبانی باید شامل تنظیمات سیستم عامل ،تنظیمات آنتی ویروس و ورژن Microsoft outlook باشد.برای کاربران نرم افزار OWA ممکن است استاندارد ها شامل تنظیمات ، پیکربندی و ورژن مرورگر (Browser) آنها نیز باشد.هماهنگی Upgrade های Client ها در طول مدت فاز استقرار (Deployment) ممکن است منابع اضافی نیاز داشته باشد. اگر جه این تغییرات بای کاربران نهایی نتایج مطلوبی خواهد داشت و به آنها اجازه می دهد که از تمام قابلیت های جدید استفاده کنند.
2-Define network and security design:
Plan استقرار exchange لازم است که شامل 2 قسمت اصلی امنیت و شبکه باشد (Security and Network )
امنیت باید به عنوان یک بخش حیاتی از ارتباطات کسب و کار در نظر گرفته شود.Option های امنیتی می تواند شامل رمزنگاری پیام در سطح Transport ،فایروال، تشخیص نفوذ و پیشگیری از آن ،Logging و غیره باشد
3-Define antivirus and anti spam design:
در سال های اخیر Email برای مجرمان تبدیل به یک ابزار حمله برای بسیاری از ویروس، اسپم ها و طرح های phishing شده است که برای آنها بسیار سودآور می باشد. طراحی آنتی ویروس و آنتی اسپم شامل محصولاتی است که مورد استفاده قرار خواهند گرفت، جایی که این محصولات مستقر می شوند و اینکه آیا این سرویس ها برون سپاری خواهند شد و یا اینکه به صورت داخلی استفاده می شوند.


4-Define Application Compatibility and Integration:
Exchange 2010 پایه و اساس messaging collaboration در شرکت هاست بنابراین خیلی از کسب و کارها، پروسه ها و محصولات با Exchange ادغام شده و توسط آن توسعه داده می شوند. برای مثال می توان از برنامه های کاربردی line of business، محصولات unified communication و برنامه های Workflowمی شود.
به علت اینکه اینها تغییرات قابل توجهی در چگونگی کار کرد exchange server دارند، در طول مدت تست کردن در مرحله Proof of Concept و کارکردن با فروشندگان این مسئله خیلی اهمیت دارد که مطمئن باشیم که applicationها بهد از مهاجرت کار خواهد کرد.
5-Define Infrustructure Changes:
در بسیاری از موارد برای بهینه سازی شبکه و تنظیمات Storage ها برای استقرار exchange لازم است تا تغییراتی ایجاد شود.اطمینان از اینکه Admin ها ی Network و Storage نیازمندی های ویژگی های جدید exchange را درک کرده اند این نتیجه را در بر خواهد داشت که این گروه قادرند تمامی نگرانی ها را مرتفع کرده و هر تغییر مورد نیاز برای مهاجرت را شرح داده و توصیف کنند.


6-Define and Remidiate Risks:
زمانی که تغییرات در حال اجرا هستند ، مخصوصا در سیستم های مهم همیشه نوعی خطر وجود دارد . برای مثال زمانی که Mail box ها در حال جابجایی هستند،زمانی که مهندسان در حال کامل کردن یک Task برای اولین بار هستند و زمانی که Restore ها مورد تست و بازبینی قرار نگیرند ، همه و همه به نوعی ریسک محسوب می شوند.
تکمیل کارهای زیاد در زمان کم باعث عدم تایید تست و حصول نتیجه خواهد شد .
7-Develop Communication Plan:
ارتباط بین اعضای تیم، سرمایه گذاران و کاربران نهایی برای اجرای یک پروژه ضروریست. اگر افراد کلیدی اطلاعاتی که برای آماده شدن و ارتباط با استقرار پروژه لازم است را در اختیار نداشته باشند به یکی از این دو مشکل برمی خورند: یا تکمیل بخشی از Plan که به طور فردی مربوط به آنهاست با شکست مواجه می شود و یا دچار ناامیدی می شوند. برخی از این مسائل را می توان به پیروی از شیوه های good change management کاهش داد. همچنین ارتباط با سایر گروه هایی که ممکن است با این تغییرات تحت تاثیر قرار گرفته باشند باید تضمین شود. برای مثال تیم شبکه ممکن است برای جایگزینی زیرساخت های فایروال ها برنامه ریزی کرده باشند که تبعا به زمان بیشتری برای configure کردن سرویس ها نیاز خواهند داشت. ارتباط good intra group می تواند این تغییرات برنامه ریزی شده را خیلی زود شناسایی کند تا این اطمینان حاصل شود که schedule تست شده با کمترین ریسک کار خواهد کرد.
8-Develop marketing and training Plan:
برای دستیابی به ویژگی ها و کارایی های جدید سیستم messaging، نحوه به بازار ارائه کردن محصول برای کاربران نهایی به بازار بسیار مهم است. این بازاریابی باید از طریق آموزش ادامه یابد. این بازاریابی شامل آموزش Adminها و به همان نسبت آموزش به end userهاست.
9-Define Detailed Architecture:
ایجاد یک معماری برای سیستم پیام رسانی نیازمند ترکیب و هماهنگی بین تکنولوژی ها و رشته های متفاوتی است. برای موفقیت باید تمام قسمت ها زمانی که پروژه کامل است در کنار هم کار کنند . طراحی معماری باید شامل تمام این componentها باشد تا مطمئن شویم که پروژه موفق خواهد شد.
10-Define Migration Process:
طراحی باید شامل روند مهاجرت باشد که در آن چگونگی اجرای طرح و چگونگی مهاجرت کاربران به طراحی جدید شرح داده خواهد شد. اغلب این قسمت را نادیده می گیرند و می گذارند تا در طول پروسه ی استقرار شکل گرفته و تعریف شود اما بهترین شیوه برای تعریف روند مهاجرت در این زمان است. چون این مسئله به طور مستقیم روی واسط های کاربران نهایی با سیستم messaging تاثیرگذار است.
پروسه ی مهاجرت باید به طور کامل تست شده و در هر مرحله به صورت کاملا مفصل ثبت و مستندسازی شود. در بعضی از موارد end userها تاثیراتی می پذیرند مثل اینکه لازم باشد کلاینت ها به طور دستی دوباره پیکربندی شوند و یا داده های مربوط به مهاجرت به طور دستی تنظیم شوند.

قدم ششم Step 6) : Develop a Deployment)

Plan توسعه استقرار (DAD) نتیجه تمام فازهای قبلی از جمله Design، Proof of Concept، Create a Project Plan است. بنابراین کار در اینجا کامل شده است. ایجاد یک plan تاثیرگذار به تبحر تکنیکی و فنی فوق العاده ای نیاز دارد. به علاوه به مدیریت پروژه و مهاجرت های کسب و کار هم نیاز دارد. تغییراتی که برای رفتن از Solution فعلی به Solution جدید نیاز است، و سرمایه گذاران و ذینفعان و منابع پروژه باید به خوبی شناسایی شوند. مراحل اصلی این فاز در زیر بیان شده است:
1- Creating Design Milestones:
استفاده از طراحی ایجاد شده منجر به توسعه نقاط عطف پروژه می شود که خود به گام های جداگانه ای به نام Pilot تقسیم می شود. هر کدام از این گام ها باید شامل منابع تخمینی مورد نیاز برای کامل شدن آنها باشد.
2-Obtain Project Resources:
یک سیستم messaging در داخل سازمان افراد زیاد و مجموعه ای از مهارت ها را نیاز دارد. برای مثال در پروژه هایی که پیاده سازی کوچکی دارند ممکن است یک نفر role متعددی را داشته باشد در حالی که در یک پروژه بزرگ ممکن است چندین نفر به یک role اختصاص داده شوند. مطمئن شوید که با این منابع خیلی زود تعامل برقرار کنید و یک schedule زمانی دقیق برنامه ریزی کنید تا پروژه های دیگری با پروژه استقرار Exchange 2010 تداخل یا همزمانی نداشته باشد.
3-Define Education and Training Requirements and Communication Plan:
کاربران باید برای استفاده از ویژگی های جدید سیستم messaging آموزش های لازم را ببینند. آماده سازی کافی و لازم کاربران برای آشنایی با تغییرات یکی از مهم ترین مسائلی است که اغلب نادیده گرفته می شود. با اینکه این قدم مهم سبب حصول اطمینان از رضایت کاربران نهایی از پروژه خواهد بود. ارتباطاتی که لازم است تعریف و تعیین شود شامل ارسال notificationها به کاربران نهایی است که تحت تاثیر قرار گرفته اند. همچنین Plan شامل این است که چه زمانی اعضای پروژه از وضعیت پروژه مطلع شوند.
4-Obtain Executive Buy-in:
Solution و طرح مقدماتی را برای اسپانسرهای مالی و اجرایی ارائه کنید و بازخورد آنها را بررسی کنید. هر تغییر و تنظیمی که بر اساس بازخورد آنها لازم است، اعمال کنید و نهایتا برای تطمیع حامیان اقدام کرده و حرکات لازم برای ارائه پروژه را انجام دهید. این نکته حیاتی را فراموش نکنید که بدون حمایت اسپانسرها بعید است که شما در پروژه خود موفق شوید.
همان طور که قبلا هم گفته شد به دست آوردن تعامل درست بین منابع پروژه بسیار ضروری و مهم است. با دقت برنامه ریزی کنید و تمامی گروه های لازم برای انجام کار را در نظر بگیرید. جدول 2-4 لیست برخی از اعضای گروه که شما ممکن است برای استقرار پروژه Exchange خود به آنها نیاز داشته باشید را فراهم کرده است.
ّFigure 2-4

Table 2-4 :

افرادی هستند که به طور مستقیم در پروژه حضور ندارند اما لازم است تا گزارش های پروژه و پیشرفت کار به آنها گزارش داده شود، برای مثال حامیان اجرایی و یا مدیر ارشد اجرایی (مدیر عامل)

قدم هفتم Step 7) : Implement a Pilot)


اجرای Pilot بعد از اینکه یک Design قابل اجرا و مصوب اجرا گردید و یک Plan برای پروژه طراحی و در محیط آزمایشی امتحان شد، شروع می شود. Pilot در واقع مرحله ای است که در آن پیکربندی اولیه کامل شده و یک زیرمجموعه از کاربران جهت بررسی عملکرد و روند مهاجرت به شرایط جدید مهاجرت داده می شوند. این پروسه قابلیت و توانایی تست و تنظیم Plan پروژه را برای ما مهیا می کند و باعث کاهش مواجهه با مشکلات غیر منتظره در طول استقرار واقعی می انجامد. به علاوه فرصتی فراهم می کند تا یک feedback از کاربران در مورد چگونگی ویژگی های خاص و کارایی استقرار جدید به دست ما برسد. استقرار Pilot باید برای اطمینان از اینکه تمام برنامه ریزی ها (plan) و طراحی ها (design) درست کار می کند، استفاده گردد. همچنین فرصتی فراهم می شود تا در فاز Plan به گونه ای تغییرات لازم ایجاد گردد که در اجرای اصلی پروژه به راحت ترین شکل ممکن Plan به سرانجام برسد. بهترین کار این است که پس از اجرای Pilot اول و اعمال تغییرات لازم یک Pilot دیگر اجرا کنید این کار احتمال پیدا شدن مشکلات جدید را کاهش داده و یک شانس اضافه برای یافتن problem های باقیمانده به شما می دهد. همچنین بهتر است که Pilot را به فازهای مختلف تقسیم کنیم تا هر فاز و component در حال تست را به خوبی شناسایی و بر روی آن تمرکز کنیم. برای مثال Pilot مربوط به قسمت Edge Transporter به عنوان یک فاز در نظر گرفته می شود. در طول اجرای Pilot، زمان پیاده سازی واقعی تخمین زده می شود. قدم های اصلی Pilot به شرح زیر است:
1-Pilot Planning:
Pilot در واقع ماکت استقرار است. در نتیجه برای دستیابی و اجرای آن نیاز به سعی و تلاشی مشابه deployment دارد. در طول آماده سازی Plan باید بخش های طراحی که باید تست شوند تعیین و نعریف و در بخش های جداگانه ای مجزا شود تا بتواند بدون تداخل با سیستم User Messaging تست شوند. در این مرحله دپارتمان و کارمندان کلیدی که باید در این Pilot گنجانده شوند نیز شناسایی می شوند.
2-Implementing the Core Exchange Infrastructure:
پیاده سازی Pilot نیاز به بررسی وضعیت Core سرور دارد که می توان گفت شامل تست زیرساخت برای راه اندازی اولیه می باشد.
3-Pilot Deployment:
زمانی که تغییرات و کنترل های مناسب و لازم انجام شد deployment می تواند آغاز شود. در طول استقرار اگر مسئولین هر قدم از مراحل یادداشت برداری کنند بسیار مفید خواهد بود. مخصوصا اگر مرحله ها با آنچه قبلا مستند سازی شده فرق داشته باشد. در واقع Pilot آخرین زمان مناسب برای ایجاد تغییرات جزئی لازم و مورد نیاز و همچنین مستندسازی نهایی است.
4-Evaluate the Pilot Process:
تیم Pilot باید با تلاش و پشتکار زیاد پیشرفت های Pilot را زیر نظر گرفته و آنها را ارزیابی کنند. و از این طریق تمامی مسائل پیش آمده را شناسایی و حل کنند. برای استخراج نظر و بازخورد کاربران علاوه بر اینکه باید نظرسنجی را برای کاربران ساده کرد باید سوالات خاصی نیز پرسیده شود. تا در گرفتن feedback مناسب از کاربران گام های اساسی برداشته شود.

قدم هشتم Step 8) : Execute Deployment)

در این مرحله استقرار کامل البته در اندازه ای بسیار بزرگ تر از آنچه که در Pilot پیاده سازی شد، انجام می گردد. در طول مدت پروسه ی Pilot جزئیات و مسائل زیادی مورد استفاده قرار گرفت و حال یک Plan با جزئیات بسیار و دقیق ارائه شده و آماده Deploy شدن است.
Plan استقرار شامل یک برنامه اجرایی دقیق و برنامه ریزی برای هر یک از بخش های استقرار است. که شامل استقرار سرور، آموزش کاربران، استقرار نرم افزار و جابجایی و تنظیمات mailboxهاست. در این قدم هدف تکمیل deployment و حرکت به سمت فاز Operate است.
نهایتا کاربران را در مورد پروژه deploy آگاه کنید و قبل از اعمال هر تغییری که روی کاربران تاثیر می گذارد، حتما آنها را از آن تغییر و پیامدهای آن آگاه کنید. آموزش های لازم را برای کاربران ارائه کرده و قبل از همه adminهای خود را آموزش دهید.

فاز Operate

هدف نهایی از فازهای Plan و Deliver این است که سرویس نهایتا در فاز Operate اجرا شده و کار کنند. در این فاز، سرویس هایی که طراحی و deliver شده بودند نیاز به نگهداری در سطح بالایی دارند. به طور مثال اگر شما ماشینی خریداری کنید این فاز شبیه این است که شما ماشین را دریافت کرده و هر روز با آن رانندگی خواهید کرد. زمانی که صاحب خودرو شدید باید لاستیک را عوض کنید، روغن خودرو را چک کنید و در صورت نیاز آن را تعویض کنید و مراقبت های دوره ای را همیشه انجام دهید. در مورد پروژه هم در این فاز باید دائما وضعیت را مانیتور کنید تا در صورتی که alertی داده شده سریعا نسبت به رفع مشکل پیش آمده اقدام کنید. برای مثال می توانید از نرم زیر برای مانیتورینگ و بررسی دقیق سرور Exchange خود استفاده کنید:

http://links.itpro.ir/Exchange

فاز Manage

همان طور که message deployment به سمت فاز Operate حرکت کرد، بسیاری از افرادی که در پروژه deploy بودند به roleهای دیگری منتقل می شوند. در این زمان لازم است تا componentهای دیگری به میان آید تا بر نگهداری solution و ادامه تامین تامین نیازهای کسب و کار، نظارت کند. این جایی است که لایه Manage از MOF مطرح می گردد. در واقع لایه Manage یک فرآیند دنباله دار است که تضمین می کند که تمامی فازها طبق طراحی و به راحتی انجام می گردند و به صورت مستمر و دائم کار نظارت و برسی در حال انجام است.