سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کاربرد منوی Advanced Startup Options در ویندوز 8 چیست ؟ قسمت دوم


آیکن System image Recovery یا بازگردانی سیستم از طریق Image

کاربرد System Imgae Recovery در ویندوز هشت


گزینه System Image Recovery را می توانید از همان صفحه Advanced Options مشاهده کنید که با عنوان Recover Windows using a specific system image نامگذاری شده است. توجه کنید که اگر قبلا با استفاده از ابزارهای خود ویندوز از کل سیستم عامل آن یک Backup یا بهتر بگوییم یک فایل Image گرفته باشید می توانید از این قسمت فایل مربوط به Image سیستم عاملی که Backup گرفته اید را به ابزار معرفی کنید تا بصورت کامل Image را بر روی سیستم شما بازگردانی کند. استفاده از این ابزار زمانی پیشنهاد می شود که سایر گزینه های موجود در Advanced Options نتوانسته باشند مشکل شما را برطرف کنند. دقت کنید که تمامی فایل های ، نرم افزار ها و ابزارها و حتی تنظیمات به حالتی بازگردانی خواهد شد که در زمان Image گیری از سیستم عامل بر روی سیستم وجود داشت بنابراین سعی کنید از فایل های حساس خود حتما Backup تهیه کنید و سپس عملیات Restore را انجام دهید.

آیکن Automatic Repair یا تعمیر خودکار
کاربرد Automatic Repair در ویندوز هشت

گزینه Automatic Repair نیز در صفجه Advanced Options با عنوان Fix problems that keep Windows from loading مشاهده می شود . همانطور که از عنوان و نامگذاری آیکن هم مشخص است مشکلاتی که باعث می شود ویندوز شما نتواند به درستی بوت یا Load شود را برطرف می کند. اگر در زمانی بوت سیستم عامل ویندوز 8 به خطاهای صفحه آبی یا BSOD برخورد می کنید ، یا با خطای missing file یا حتی خطای دیگری برخورد می کنید اولین گام در رفع اشکال کردن استفاده از Automatic Repair است ، ابزار Automatic Repair چیزی شبیه به Startup Repair ای است که در نسخه های قبلی ویندوز داشتیم. در صورتیکه به خطای صفحه آبی مرگ یا BSOD برخورد می کنید و این عملیات نیز موفقیت آمیز نیست پیشنهاد می کنم مقاله بنده با عنوان چگونه خطاهای صفحه آبی یا Blue Screen ویندوز را درست کنیم ؟ مراجعه کنید.

آیکن Command Prompt یا خط فرمان
کاربرد Command Prompt در ویندوز هشت

گزینه Command Prompt در صفحه Advanced Options قابل مشاهده می باشد و با عنوان Command Prompt for advanced troubleshooting دیده میشود. همانطور که عنوان این آیکن برداشت می شود برای رفع اشکال های پیشرفته مورد استفاده قرار می گیرد. با انتخاب این گزینه برای شما Command Prompt یا همان محیط DOS شکلی که در ویندوز با آن کار می کنید و فقط می توانید دستورات خط فرمانی در آن وارد کنید برای شما باز می شود. تقریبا اکثر دستوراتی که شما می توانید در Command Prompt خود ویندوز استفاده کنید را می توانید در این Command Prompt هم اجرا کنید ، نکته مهم در این قسمت این است که در زمان وارد کردن دستورات در این محیط به این موضوع دقت کنید که برای اجرا دستورات از درایو درستی استفاده می کنید ، برای مثال دستورات بصورت پیشفرض در درایور ویندوز وجود دارند نه در درایوهای دیگر سیستم ، توجه کنید که برخلاف بیشتر سیستم عامل ها در ویندوز 8 سیستم عامل معمولا در درایور D نصب می شود و شما برای اجرای دستورات در این محیط باید ابتدا وارد درایور D شوید. دلیل اینکار در ویندوز 8 این است که 350 مگابایتی که برای سیستم در هنگام نصب ویندوز 8 در نظر گرفته می شود برای ویندوز به عنوان درایو C شناخته می شود.

آیکن Startup Settings یا تنظیمات بوت ویندوز
کاربرد Startup Settings در ویندوز هشت

گزینه Startup Settings در صفحه Advanced Options با عنوان Change Windows startup behavior نمایش داده می شود. با انتخاب Startup Settings سیستم شما ابتدا Restart می شود و سپس بعد از بوت شدن وارد محیط Startup Settings می شوید ، منویی که دارای انواع و اقسام روش های بوت کردن ویندوز 8 است از جمله Safe Mode که بیشتر با آن آشنایی دارید. منوی Startup Settings بسیار شبیه منوی Advanced Boot Options ای است که در سیستم عامل های قبلی ویندوز مشاهده می کردیم . برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص Startup Settings می توانید به مقاله بنده با عنوان کاربرد منوی Startup Settings چیست ؟ مراجعه کنید. به یک نکته توجه کنید که برخی از گزینه های موجود در Startup Settings با توجه به روش دسترسی شما به منوی Advanced Startup Options متفاوت است . اگر نمی توانید گزینه های Startup Settings را مشاهده کنید به مقاله بنده با عنوان چگونه ویندوز 8 را در حالت Safe Mode بوت کنیم ؟ مراجعه کنید.

بیشتر مواردی که در این مقاله عنوان کردیم بصورت منحصر به فرد برای ویندوز 8 مورد استفاده قرار می گیرد و در ویندوزهای قبلی مانند ویندوز سون و ویستا و همچنین ویندوز XP کاربرد چندانی ندارد ، برای این سیستم عامل ها نیز روش هایی برای برطرف کردن مشکلات پیشبینی شده است اما به قدرت امکانات Advanced Startup Options ای که در ویندوز 8 وجود دارد نیستند. امیدوارم مورد توجه شما قرار گرفته باشد. ITPRO باشید.