سفارش تبلیغ
صبا ویژن

Php چیست؟

به طور خلاصه، به دلیل phpدر اصل برای برنامه نویسان وب طارحی شده است، تقریبا به طور هر نوع مساله ای که برنامه نویسان وب با ان مواجه می شوند، از مدیریت جلسات کاربران گرفته تا بهره گیری از اسناد xml به مجموعه ای از توابع و ابزارهای مفید مجهز شده است .

 

Php چیست؟

 
به چنین امکانات و تسهیلاتی در مورد phpبه احتمال قوی، این سوال را در ذهن خواننده دبه وجود می اورد که آیا این امکانات به بهای از دست دادن کارایی به دست آمده اند؟ پاسخ منفی است.
سرعت اجرای برنامه php بر روی وب سرور به طور شگفت آوری بالاست .آن چنان که سرعت اجرایی آن برنامه های  cgl نوشته شده با زبان perl نیز بیشتر است.
اولین ویرایش کتاب حاضر مقارن با زمانی بود که  php4هنوز مراحل پایانی توسع خود خود را طی میکرد .در حال حاظر این زبان محبوب مراحل تکاملی خود را با موفقیت پشت سر گذاشته و به عنوان محیطی امن و پایداد در دنیای برنامه نویسی وب به رشد خود ادامه می دهد ضمن اینکه روز به روز نیز بر شمارگان برنامه نویسانی که از آن استفاده می کنند افزوده می شود.
ویژگی های جدید در php4
Php4 چندین ویژگی جدید معرفی کرده است که کار برنامه نویسان وب را از چندین جهت ساده تر و جالب توجه تر می کند. در زیر به چند نمونه از این ویژگی ها اشاره می کنیم:
*عبارت foreach جدید که مشابه نمونه خود در زبان perlاست، پیش از گذشته کار پردازش عناصر ارایه ها را ساده تر کرده است ما در بسیاری از مثال های مربوط به ارایه ها در این کتاب از این عبارت جدید استفاده خواهیم کرد در رابطه با پردازش ارایه ها نیز هم اکنون php4 توابعی را معرفی کرده که کار بر روی ارایه ها را به اسانی ممکن می سازد
*نوع Boolean به نوع دادهای جدید معرفی شده است.
* یکی از ویژگی های قابل توجه php3 قابلیت نام گذاری عناصر فرم ها بود، به گونه ای که برنامه نویس می توانست ان عناصر را جز یک ارایه فرض کند. این بدان معنی است که برنامه نویس قادر بود تا اسامی و مقادیر عناصر مذکور در قالب یک ارایه در اختیار برنامه قرار قرار دهد. این ویژگی هم اکنون در php4به ارایه های چند بعدی توسعه و تعمیم پیدا کرده است.
* پشتیبانی از مشخصه های شی گرایی و برنامه نویسی شی گرا همواره یکی از نقاط قوت زبان برنامه نویسیphp بوده است .این ویژگی نیز در php4 به طور قابل ملاحظه ای توسعه پیدا کرده است. برای نمونه در حال حاظر فراخوانی متدهای رونویسی شده کلاس پدر در درون کلاس فرزند، به سادگی امکان پذیر می باشد.
* php4به واسط بهره گیری از کوکی ها و رشته های پرس و جو امکان پشتیبانی از جلسات کاربران را در اختیار برنامه نویسان قرار داده است. برنامه نویسان اکنون می توانند با ثبت متغییر های مربوط به جلسات مختلف به هنگام ایجاد جلسات، امکان دستیابی به مقادیر انها در جلسات اینده را از طریق اسامی این متغییرها به راحتی فراهم کنند.
* php4شامل عملگر مقایسه ای جدیدی با عنوان === است که مقایسه نوع داده دو متغییر را به خوبی مقایسه مقادیرشان ممکن می سازد.
*ارایه های انجمنی جدید در php4 که شامل متغییر های سرور و متغیرهای محیطی می باشند ، به همراه متغییری که اطلاعاتی را در مورد فایل های بار گذاری شده در خود ذخیره می کند امکانات جالب توجهی را در اختیار برنامه نویسان قرار داده است
|* پشتبانی ذاتی php4 ازgava وxml نکته بارز دیگری است که بدون شک به تعداد کاربران php خواهد افزود.
با وجود اینکه ویژگی های مذکور به همراه سایر ویژگی هایی که در اینجا ذکر نکردیم به طور قابل ملاحظه ای موجب بهبود در عملکرد زبان برنامه نویسی phpشده اند، شاید مهمترین تغییری که در php4صورت گرفته، بهبود عملکرد ان از نظر کارایی باشد که به واسطه تغییرات داده شده در کد منبع phpحاصل شده است.